udflugt til Pretzsch og Elben

søndag d/19/8

Lidt forord til en tur det gamle østtyskland, turen til prentzsch.& Elben.  !Vi er 5 der spiller Uno,et morsomt spil ,vi spiller ;hver 14 dag ,og betaler et beløb,som der ene af os styrer ,vi har sparet op,hvorpå vi tager en lille tur eller går ud og får en god middag et sted.Dennegang blev vi enige om at tage en bustur med 65 rejser ,som jeg personligt ,syntes er det bedste rejseselskab,måske lidt dyrere ,men til gengæld, behøver man ikke tænke ,alt er  tilrettelagt,det er bare pakke sin kuffert og så afsted- Vi har nu været i østland nogen gange,lige efter muren faldt , det var en trist oplevelse ,både lige efter muren faldt og et par år efter,meget forsømt ,ruiner gamle biler og dårlige veje,hvis man kan kalde dem veje,Deres arbejsredskaber såsom gravemaskiner og vejtromler gamle og rusne ,ja,selv militærvogne holdt rundt omkring med en trekant ,som fortalte de ikke var kørerklar i øjeblikket,dengang kørte der trappier ,der osede og lavede et være spetakel.Vi kunde heller ikke købe noget,de fleste butikker var halvtomme ,jo jeg fandt en pakke kiks fra dan cake ,ret læggert ,men ellers intet,den ene gang vi var der, kørte vi ned til parken sanssouci i porsdam .  Posdam var et fyrstdømme på et tidspunkt.Det var et trist syn ,de smukke slotte var dækket af ukrudt ,der voksede træer oppe på taget af slottene,slottene trængte til en gemnemgående restaurering og selve parken var ikke anden end ukrudt og så rigtigt træt ud.Det var lige efter murens fald. Vi var kørt til berlin uden ,vi havde sikret os et sovested,vi troede ,det var let at få,så vi gik ind på et stort hotel for at få et værelse,men ak,det kunne vi ikke, Portien hjalp os,han havde en lejlighed udenfor byen ,som vi kunne få for en nat ,der blev sørget for kaffe til om morgenen ,og alt vores bagage kunne blive nede i bilen,det skete der ikke noget ved ,sagde portien,det gjorde der heller ikke ,men sikken larm om morgenen ,da alle trappierne startede ,for ikke a  tale om osen  derfra. Nu nok om dengang ,nu er vi jo det jo længerer fremme ,og alt er blevet gjort pænere og der er meget at kigge på for turister .Så  vi glædede os meget til turen,som var blevet anbefalet af en af vores veninde .

søndag den 19/august

🙂Så kom dagen vor ,vi skulle rejse.Vi rejste med 65 rejser ,et dejligt selskab ,som jeg personlig selv syntes bedst om. Man behøver ikke tænke alt er tilrettelagt  .Så vi pakker bare vores kuffert og så ud til karlslunde ,der vil vi blive hentet af bussen og ligeledes  sad af når ,vi kommer tilbage. Vi er så heldige ,vi har en god veninde ,der hentede os ,her i Greve og kørte os til karlslunde ,ja, hun er en stærk dame ,tog en kuffert i hver hånd og bar ned til bilen og endda hen til bussen ,da vi ankom.Vores venner kommer med en anden bil , vi er der alle til tiden. Bussen var bugget helt op ,så det var meningen ,at Ib og jeg skulle sidde ,hver for sig ,det var så også i orden,men der var nogen der havde meldt afbud,  ,så det var heldigt ,vi kunne komme til at sidde ved siden  af hinanden,det var jeg jo glad for ,vi er lidt af et par hæ

morider , vi har altid været i nærheden af 🤭hinanden ,  ligeledes arbejdet sammen ,i snart 50 år ,så det sætter jo sine spor. Det er en lang køretur  til båden ,det føles ,ligesom ,vi lige har kørt turen,selvom det er 15år siden vi var sidst, men endelig er vi ved færgen og vi glæder os til at skal op og have morgenkaffe.Efter morgenkaffen går vi op i kiosken ,jeg skal som sædvanligt have skolekridt  og panda lakrids ,det er rart og have i bussen ,og kan sidde og hygge sig med .Hverken Ib eller jeg spiser undervejs ,vi venter, til vi når hotellet til aften, jeg har lidt frugt og brød med ,hvis Ib skulle trænge til det.Nu er vi i Rostock og så kører vi direkte til Pretzsch med et ophold i Wittenberg. Det  er rart ingen overnatning,  vi havde fået at vide ,det var lige lidt over grænsen ,men turen var lidt længere end vi regnede  med. Wittenberg ligger i nærheden af Pretzsch ,så det er meningen vi skal spise frokost der og hygge os lidt, ind og se en kirke ,der har forbindelse med Morten Luther.Vi har en dejlig chauffør ,der kører i frisk fart, derud af ,så stærkt,som han nu må kører ,der sidder vist noget, man kalder en fartspærre ,der passer på farten . Vi har en sød og frisk  dame som guide hun hedder merete,hun er oppe årene ,hun har været guide i 37 år så hun kender meget af det ,vi kører forbi, og fortæller meget om de 50 år ,hvor muren var der, ligeledes om krigen , imens kommunisterne havde markten ,meget intressent selvom ,det er så længe siden ,og for os er det blevet historie ,men for dem bag muren er det jo kun 17år siden,de blev fri. Vi kan godt se ,det har forandret sig en del ,der er kommet utroligt mange moderne biler siden ,vi selv var der og veje og skove er blevet flotte og de gamle brosten er blevet erstatte med belægning ,der er bedre at kører på,men den lange motorvej ,nye træer er blevet plantet og i  skovene er der blevet ryttet op.Vi har en lang køretur for os ,lidt trivielt,men jeg har mit strikketøj og Ib får en lur i bussen.Vi har nogle pauser undervejs ,så vi kan komme ud og strække benene og hvile ørene lidt .

Foresættelse på videre men busturen: