Sognetur

torsdag d.30/8-1dag

Jeg havde skrevet os på til turen ,  allerede i juni måned.Jeg havde ikke sagt noget til Ib endnu ,for jeg vidste ikke om jeg kunne få ham med på turen.Jeg ventede lidt, men sagde så,
 jeg havde meldt os til og jo,han vilde gerne med,og jeg blev jo glad .Vi skulle rejse den 30 august,vi havde ,lige været en tur i østtyskland , lige været hjemme på en overnatning i 6 dage,så jeg må sige ,vi var ikke udhvilede efter den tur endnu.,Vi havde fået vores veninde Hera til at hente os og kører os ud til Tune kirke ,hvor vi skulde med bussen.Det var en sognetur , vi havde været med dem nogle gange,og har altid haft nogle gode turer.Vi startede med bussen kl 8,00 og skulde så være i Dresden ved spisetid.Vi havde en dansk guide med ,der fortalte os ,hvad vi skulde se og ,hvad der var sket bl.an i dresden,der nu var ved at blive restaureret til sit normale udseende. Det var dejlig vejr og bussen måtte kører 100km i timen ,så vi var hurtig nede på færgen. Vi fik morgenkaffe  på færgen,  købte lidt slik med fra kiosken  til at hygge sig med i bussen.Det var en af de mindre busser med plads til 37.Der var ikke så megen benplads,så Ib måtte sidde i  midden af bagsædet ,,men det gik og chaufføren kørte jo dejlig hurtigt.men ,vi havde fornemmelsen ,at vi kørte frem og tilbage på de tyske motorveje ,det kan godt værer lidt trivielt og ensformig. Da vi næsten er i Dresden,siger Ib til mig ,har du passet med,og jeg må tilstå at det havde jeg ikke lagt ned,så gode råd var dyre.Busselskabet var i oprør,der blev ringet til konsulatet i Dresden,om de havde tid til at hjælpe os om mandagen med et nødpas,det havde de ,men vi skulde jo også skaffe pasbilleder,så da vi havde spist aftensmad ,( det var suppe,kødret
med kartoffel knøsen ( knøsen er lavet af revne kartofler ,der er blandet med mel og kogt i saltvand,ligesom vi gør med melboller,de bliver lidt gummiagtig.Jeg tror, man skal bo i tyskland for af kunne lide det, dessert var noget syltetøj crem frais, )måtte vi ned på stationen, der var en automat med billeder til pass,Heldigvis var stationen, næsten lige ved siden af ,hvor vi boede.Vi boede i øvrigt på et dejligt  hotel ,fik dejligt mad ,og midt i byen,når vi gik ud af døren på hotellet,så var vi på strøget. Da vi kom hjem  fra stationen ,gik vi ned i baren ,hvor vi så hyggede os .Ib fik et glas øl og jeg et glas whisky, vi gik tidlig i seng,vi skulle jo tidligt op .Vi fik det dejlige morgenbord med alt ,hvad hjertet begærer som tyskerne er berømt for.Og så på bytur i Dresden,og så hen på konsulatet.

fredag 31/8. 2 dag

🙂🤩Byvandring i Dresden.😎Ja,så skal vi en tur i Dresden og se os omkring.Det er jo en by der har været næsten jævnet med jorden ,jeg kan nu ikke forstå ,det var nødvendig dengang ,krigen var jo slut i februar 1945.men nok om det,det var dengang.Vi skal ind og se Frauenkirche en af de mange storslået kulturhistorisk bygning i Èlbens Firenze.Vi var inde og se i kirken og jeg må sige den var blevet restaureret meget flot,både udvendig og indvendig og meget nænsomt ,et arbejde englænderne har hjulpet med,det er noget man selv skal se. En anden af de kendte bygninger er Zwinger et bygningskompleks  af pavilloner og gallerier, der er bygget rundt om en gårdhave man kan opleve meget i Zwinger ,der er næsten alt fra et klokketårn af meissner_porcelæn til riddérvåben og legetøjsvåben .En anden attraktion er Semperoperaen ,hvor der opføres alt fra opera,ballet  og moderne dans og jazz.Så skulle vi med Jesper over på konsulater og se om ,vi var så heldige at kunne få vores nødpas, det var jo ikke afgjort helt endnu. Vi tog en taxa derover,som selskabet betalte for os, det var meget flot syntes vi, Det var tros alt os ,der havde glemt passene der hjemme.

fredag d.31/8 2 dag.

🤭Kons  ulatet i Dresden. Ja,det var jo på en måde spændende om vi kunne få hjælp, vi havde jo billederne med ,men de var jo ikke så kønne at se på ,damen som så dem kiggede også lidt på dem, som om hun vilde sige ,ikke godt nok.  De tog godt imod os,og vi sad og ventede i en pæn lille stue,og vi budt på lidt at drikke ,imens vi ventede.Vi havde skrevet på nogen papirer som skulle hen og godkendes. Der gik en times tid,så fik vi de nye nødpas ,som gælder en måned ,vi betalte og var glade ,for nu kunne vi rolig kører med til Prag,ellers var vi jo nok blevet i Dresden,taget toget hjem eller måske ventet til selskabet kørte hjem ,og så prøve og møde dem et sted.Vi gik tilbage over broen,vi havde aftalt et sted ,vi skulle mødes ,(det havde Jesper styr på),han var god til at finde rundt.På det område er, vi lidt ude at svømme. Så skal vi hen og spise frokost,Ib og jeg gik over og fik en is. Vi gik så lidt rundt og gik så ind og fik en kop cappucino og en kage  på hotel Hilton ,der samtidigt havde nogle flotte udstillinger med Meissenporcelæn, Efter frokost skal vi hen til bussen og videre til Prag.Men en mand blev væk,så alle var ude og lede,han var gået på toilettet og gået den forkerte vej ,så han ikke kunde finde os ,men Jesper fandt ham heldigvis og vi kom alle afsted med bussen,Der var stille i bussen på turen 😥,vi havde jo oplevet en masse,vi sad ved siden af en meget glad dame ,der holdt os vågen hele tiden,så vi kunne ikke rigtig blunde,hun kunne lide flaskerne ,så det holdt hende i gang,men det er jo ferie ,så vi klarede det og man skal jo ikke sove hele ferien væk,så glemsom kan man værer:  😲

fredag d.31/8 2dag.

Ankomst til Hotel City!.Vi ankom til Tjekkiet ved omkring kl 16.00 og ja,grænsepolitiet skulle se vores pass,og dem havde ,vi jo heldigvis.Vi havde kørt 170km og skulle kører lidt endnu,vi skulle jo videre til Prag. Inde i byen fik ,vi et problem ,med at finde vej .Det kan jo godt være svært,så vi kørte lidt forkert,men chaufføren fik en billist til at lose os til hotellet mod betaling ,så vi var ved hotellet ved kl,ca18.oo,vi skulle jo ud og spise.

fredag d.31/8 dag 2

😲 HOTEL CITY PRAG. Ja,så ankom vi til hotellet ,nu skal vi tjekkes ind 0g afleverer passet,det får vi så igen ved afrejsen,(heldigt at vi fik nye pas) Så får ,vi vores kort til døren ,vi bor 5 sal ,men der er elevator ,så op på værelset .Vi har ikke så meget tid,så vi beholder det tøj på ,vi rejste i.Vi skal nemlig gå ,et godt stykke vej.Der er ingen spisning på hotellet ,så vi skal ud og spise

hver aften, så oplever ,vi jo livet i byen,Endelig er vi der,Restaurenen er nede i en kælder ,nogle kedelige trapper. Da vi kommer ned er der pænt rent og tjenerne var parate med maden.Vi fik suppe og en kødsnitzel ,jeg tror, det var kalkun,vi købte selvfølgelig øl og vin til maden.Bagefter var det hjem ,  i bad ,pakke lidt ud og så i seng.Vi skal på byvandring i morgen ,så det er bare om at være udhvilet.
😥

lørdag d.1/9 3..dag

Byv😮andring!Vi stod op kl.6.oo , morgenkaffe fra kl7.00 og vi skulde afsted kl9.oo,og vi kan godt lide at komme i god tid. Inge-lise havde fået et bord til os,sammen med hendes rejsefælle,vi havde det rigtigt dejligt sammen .vi var 8 der holdt lidt sammen,vi fulgtes af på hele turen.Jesper kom ned lidt senere ,han har nu hjulpet meget på turen ,er meget stille om morgenen..Vi fik vores morgenmad,kaffen var lidt tynd og ligeledes deres juice.Man skulde også passe på sit service ,for var det tomt ,kom tjenene og fjernede,så det var bare om at týgge færdigt i en fart. Nu op efter vores foto og så ned til de andre. Vi skal jo spadserer i dag.Vi starter ved Folkets hus ,hvorfra tjekkiet blev udråbt til selvstændig stat i 1918.Ved siden af er krudttårnet et af de 13 indgange til den gamle bydel,tårnet er dateret til år 1200 års tallet.Vi bor lige i nærheden af tårnet ,så det er nemt at finde hjem.Vi var også henne og se den fine restauren Sara Bernard,det er meningen at vi skal hen og spise der på et tidspunkt.Videre skal vi til Venzels plads,som nu er hovedgade med et væld af forretninger og restaurentner.Desværre møder vi mange tiggere ,de kommer hen til os med hånden , nogle ligger på gaden på knæ med hovedet ned i hænderne på et stykke tøj eller et stykke papir,og vente på penge ,det er lidt trist at se.De ligger der hele døgnet.Der var mange turister .Vi delte os ,der var nogen der vilde op og se det smukke hus,men vi havde fundet en plads ,hvor vi kunne sidde ,så vi blev der.Næste stop var det smukke torv ,med det astronomiske ur på rådhuset ,det er 5oo år ,det er tjekkerne meget stolte af.På uret går 2 døre op ,hver time og en rigmand kommer ud og rasler med sine penge og døden slår på en klokke.Legenden siger at byrådet fik  urmageren  øjne stukket ud ,så han ikke kunne lave så smukt et ur igen..Her finder vi også Tein Kirke ,en meget ,meget smuk kirke, næsten helt beklædt med guld ,den er ved at taget vejret fra en.Her efter går vi en tur på torvet og ser på livet omkring os ,Der er hestekøretøjet og cykletaxaer ,som turisterne kan benytte,man kan købe rigtigt mange ting og det er meget billigt.Der er mange restaurentner og boder man kan handle i.Nu er det frokosttid så nu ,vi spiser foran Tein kirke ,det ser ud til ,der 😀allerede er fundet et bord til os alle.,,vi er 8 der holder sammen her,Vi får en sandwich hver og selvføgelig øl ,vand ,bagefter en kop capucino ,den er bedre en kaffen,men her skal vi også passe på ikke at tømme vores service,de fjernes det ligeså hurtigt det er tomt,så det er bare om at holde på hat og briller ,som man siger .Resten af dagen er til os selv ,vi daskede hjemad og så på livet i byen,Mange smykke forretninger ,og meget fine butikker og centrer med meget fint tøj dyre mærkevarer hjemme ,men her var de til at betale. Meget smukt Meisnerporcelæn , vi køber ikke noget ,vi har jo allesammen meget af den slags ,som er anskaffet igennem et helt liv,men vi nyder da at se på det.Der er mange tiggerer ,der rækker hånden frem og nogen ligger ned på knæ med hovedet i hænderne og en lille klud foran til evt. mønter, lidt mønter falder derned til dem,men lidt trist er det at se ,at det er nødvendigt, men det findes jo over hele verdenen.. Der er også mange turister fra hele verdenen ,selv om det er sidst på sesonen.Vi forsætter til hotellet og vil ned i subermarket,der er mange trapper og nogen skal blive deroppe ,så vi dropper det ,og forsætter ned til moldau floden og går en tur langs floden og ser på de forskellige både.der er også hotelskibe ,hvor man kan bo. . Det er et godt stykke vej vi går ,men vi har jo godt af at rører os , solen skinner og det er dejligt vejr.Vi er vores lille gruppe ingrid og hendes datter,der nok kan holde os i gang,ikke noget med at dovne ,god nok ,det er bare derud af ,Ester følger også godt med,vi følger bagefter.Så vil vi hen og have en kop cappucino og går op mod Sara Bernard ,bliver enige om at gå derind.Der er meget flot og gammeldags ,vi er ligesom sat tilbage i 🤩tiden.Man venter at der kommer meget fine damer iført tornyer og store hatte med strudsefjer ,mænd med jakkesæt og bowlerhatte . Meget fin servering ,skabe med kager ,bliver kørt hen til vores bord,og man vælger så,
hvad man vil have.Vi sidder et stykke tid ,men tjenerne ,står i nærheden og kigger om vi har noget på vores service,så her passer ,vi også på at trække tiden ud,ellers fjernes servicen med det samme. Nu til hotellet ,vi skal gører os ,klar til vi skal ud og spise.🤭

lørdag 1/9

Aftensturen!Ja, vi skulde lidt længere væk og spise,så det er dejligt ,vi blev kørt, vi skal så gå hjem ,det klare vi jo nok ,for vi er jo på ferie og vi har jo vinteren at hvile os i.Spisestedet hed New Town Brewery et meget fint og hyggeligt sted, der stod nogle flotte kobberanker ,der var pussede så blanke at man kunne spejle sig i dem, man måtte ryge der,det var jo dejligt for dem der vilde det.  Middagen bestod først af grønt salat ,det så flot ud ,men en gæst havde fået en ubuden  gæst på sit salat ,det er jo ,hvad der kan ske det ,enkelte lod salaten stådet stå .andre spiste videre,bagefter fik vi stegt svineskank,det var simpelhen ,så læggert og mørt ,så jeg tror de fleste spiste op.til sidst lidt dessert og selvføgelig ,købte vi øl og vin til maden .Så var det tid at gå hjemad,vi blev enige om at gå ned på det gamle torv og slutte af med en drinks  , vi satte os ,der hvor vi havde spist frokost , Det blev til irsk kaffe .Vi sad der et par timer og så hjem ,vi skal tidlig op i morgen .Man må sige Tjekkerne er myrre flittige ,de arbejder døgnet  rundt,nogle subermarkedet er åben, hver dag hele året ,7-22. De restaurerer alle deres bygninger og der arbejder de også hele døgnet,der sidder og går vagter og passer på hele natten . Restaureringen bliver gjort meget nænsomt og flot.Vi skal overværer en Tjekkisk gudstjeneste i en by der hedder Vyserad og skal tidlig op ,Så nu godnat,Vi mangler en lille bar ,hvor vi kan sidde og sludrer til vi skal op i seng.

Søndag 2/9

😘Gudstjeneste! Ja,så er vi ankommet til kirken og skal overværer den tjekkisk gudstjeneste Vores nye chauffør er heldigvis  kommet .Byen hedderVyserad.Vyserad var landets første kongesæde og på kirkegården ligger bl,a.komponisterne Smetana og Dvorak begravet ,nu kan jeg godt lide klassisk musik ,så jeg syntes det er meget spændende at se.Kirken er udsmykket af elever af den store tjekkiske maler Art Nouveau.Det var meget intressant at opleve gudstjenesten ,anderledes end vores , Tjekkerne læste op af en bibel samtidig med præsten ,der var 5 unge nonner der sang .Vi rejste os ,da gudstjenesten næsten var færdig og gav  hånden,
 til alle dem, der sad i nærheden , som man kunne nå.gudstjenestn varede en timestid .Så gik vi ind på kirkegården og så de berømdte Komponister ,der var begravet der .

😮Efter gudstjenesten!Her går vi tur på den berømdte kirkegård ,hvor mange kendte komponister er begravet ,bl,an, dvorak , Smetane og mange andre .Nu er det   hen til bussen ,vi skal  videre  28km udenfor byen,til en impornerende borg fra 14ootallet.Det var en barsk kørertur ,det var en hullet og knoglet vej,og vi sad og hoppede bag i bussen og måtte holde godt fast,vi havde jo ingen seler på,men vi overlevede. Det er et flot område,men nu skulde vi finde et sted at spise frokost  dem der vil det.Vi havde ikke rigtig lyst til noget,men begyndte at spadsere op til borgen ,andre tog en taxa,og nogen havde fuld fart på deropad.Det var mange små butikker på vejen med 🤩😀masse af spændende ting,vi købte ikke noget ,hvad skal man bruge det til , vi har jo kasseret så meget.Der kører mange hestevogne med 2 heste man kunne komme med,.Vejen er meget stejl og det er en meget lang tur og selvføgelig også taxaer.Men på vejen op fandt vi et sted,hvor vi kunne købe danske pandekager med is og frugt,så der blev vi og spiste ,fik en cappusino og øl og vand til. Vi daskede ned ad,da vi havde hygget os,,der var jo så meget at se på og vi skulde værer ved bussen kl 17.00.Vi var kommet hurtigt ned og havde en timestid.hvor vi sad og sludrede til  de andre kom og vi skulde køre tilbage til hotellet.

Søndag /2/9

Sejltur på Moldau!  Vi skal spise om bord !Vi skal spadserer ned til båden ,vi er efterhånden lidt trætte ,men det hjælper altid med lidt god mad.  Der er  et dejligt, stort tag selvbord med kolde og varme retter ,megen frugt , det er vi jo glad for.Bagefter en kop cappusino og en småkage til. Så gik vi ud på båden og nød ,det gode vejr ,så på broen ,der skulde vi ud næste dag.Ja ,vi ligger ikke på den lade side ,der er gang i den hele tiden.Og så tilbage til hotellet igen,men vi går ned på det gamle torv og nyder en drink og ser på livet omkring os.vi dasker videre  og da vi næsten er hjemme på hotellet finder vi en caffee ,der har åben og går ¨derhen og sætter os .Der møder nogle bekendte ,oppefra pensionistcentret i Tune ,det er nogen pensionister,der også har været med på de forskellige turer.De var med toget ,sammen med deres familie.dennegang. Det er pussigt at  møder bekendte ganske uvendtet her i Prag ,midt om natten.

Mandag3/9

Den berømte Karlsbro over Moldaufloden!Broen er 650år gammel!Nog🤩en af os  blev kørt derop i en taxa,andre var så friske at de vilde gå,vi havde selv med vores lille gruppe været på den tur,så vi foretrak taxaen,han måtte kører langt,og han måtte snog sig op igennem, de smalle gader  ,så vi blev rystet godt sammen ,gaderne er i det hele taget og især i den gamle bydel ,belagt med brosten ,Vi skulde mødes på broen . Vi kom jo først,så vi har  lidt tid til at se os omkring,Der var mange kunstnerer ,der maler ,tegner og sælger deres varer ,der er mange boder og mange turister af forskellige nationaliteter,i det hele taget ret så spændende alt sammen. Nu  kommer resten af vores selskab og vi går ned igennem den gamle by.Vi forsætter til bordområdet Hracany,der ligger på en tinde højt oppe over byen.Der er også valgmuligheder ,vi bliver nede ved jesper ,mange vilde op til borgen, der rager 900m over byen .Der var enormt mange trapper,noget med 280 og det er jo det, vi skal ned igen.I stedet for besøgte vi den katolske kirke ,der var ret så spændende og bagefter gik vi hen og fik en cappucino og hyggede os lidt.Vi foresætter vores tur igennem byen ,hen til en flot park ,hvor vi så skal vente på selskabet. Bedene i parken var inddelt i bede ,der var en stor mur der lignede noget fra en drypstenshule ,megen egendommelig,der var også fritgående påfugle som vi gav lidt brød.Det var et dejligt åndehul midt i byen.Så var det frokost tid og efter frokost havde vi fri resten af dagen,men først skulde vi jo hjem til hotellet og det var på gåben ,en pæn lang tur.Endelig hjemme ,vi vil ned i subermarked og købe lidt ind til hjemturen i bussen(,vi skal hjem i morgen)Jesper spurgte om nogen vilde ud og kører sporvogn .Vi blev hjemme ,satte os ud i gården,og købte lidt at drikke ,vi skulde jo ud og spise  senereMen der bliver vi kørt ,hvor gamle chauffør var kommet og skulde kører os hjem til danmark ,det var dejligt.😀

Mandag d. 1/2 2004

M🤨iddag på Hotel Hilton! Vi blev kørt her hen ,vores chauffør var jo kommet igen.Her er meget flot,vi er de eneste gæster i øjeblikket ,men der skal nok komme nogen flere.Vi fik rigtig dejligt mad.det var suppe.stegt laks ,Vi købte is til dessert , fik vin og øl til maden. Vi blev længere ,end vi plejede ,det var et rigtigt dejligt sted .Så vi bestilte eís coffee ,og lidt exstra drikkevarer.Vi hyggede os meget,og kl blev 22.00 inden ,vi sagde farvel.Nu vilde vi hjem i seng,vi havde pakket om eftermiddagen ,så vi var klar til at rejse.Jeg havde i øvrigt ,slet ikke pakket rigtigt ud ,for jeg havde fået at vide ,man skulde passe på sine ting,så  hver dag lagde, jeg tøj og diverse i kufferten,når vi tog på tur.Men vi har ikke bemærket 🤔nogle úlovligheder.Der var nogen af os ,der tog i byen ,da vi kom til hotellet,men vi var desværre lidt for trætte til det.

Tirsdag 4/9

😮Hjemrejse og kommentar!Det har været en dejlig tur ,vi har set meget ,lært meget ,både om Dresden og Prag ,fået god mad og service hele vejen igennem ,intet at klage over.Så går det hjemaf,det er en lang tur,vi skal ikke overnatte ,men kører direkte hjem.Vi er selvføgelig ude og rører benene lidt,nu skal vi  hen og spise frokost,dem der har lyst til det,vi har lidt med ,vi købte fra subermarkedet. Der er bestilt varm mad ombord ,i aften på båden.Vi kørte fra hotellet kl8,30 og var på færgen Kl.21,00.Det var en lang tur ,selvom vi havde pauser undervejs.  Endelig er ,vi ved færgen og maden kommer hurtigt på bordet ,vi nød trods alt at få lidt at spise , vi var trætte og glædede os til ,vi var hjemme,Vi skulde ringe til Hera ,hun vilde komme og kører os hjem,selvom kl var blevet23;00.Hera var der ,og i løbet af et øjeblik var 😲vi hjemme igen, Nu skulde der soves ,de næste par dage.Alt ialt en dejlig tur ,ingen klager ,vi så meget og lærte meget om livet både i Dresden og Prag.Og stor tak til busselskabetUNITAS og guiden ,ja til alle ,for deres hjælpsomhed ,der bar over med vores glemsomhed, Hilsen Bente🤭