Ankomst hotellet

søndag 19/8

Fort  sættelse af   vores Unu tur!
Vi foresætter vores tur og skal have en times pause i Wittenberg,Wittenberg ligger ikke så langt fra Pretzsch.Wittenberg er en del af danmarkshistorien og kaldes også lutherbyen,vi skal ind og se kirken ,her slog luther sine teser op på porten.Kirken er meget beskeden indrettet ,han syntes ikke der skulde gøres så meget ud af den.Vi gik en tur bagefter så vi fik lidt motion og så lidt at spise og drikke Så skulde vi videre til Pretzsch. Det var i Pretzsch Kong Christian den VI blev gift med den ganske unge prinsesse Sofie Magdalene.i DDR- tiden sov byen tornerosesøvn ,men nu har hotelværten ,der hvor vi skal bo ,sat liv i byen,og vi glæder os alle til en god oplevelse.Vi er jo blevet anbefalet turen  af en god veninde ,så nu prøver vi denne tur,vi var ellers træt af de lange busturer .Vi skulle opleve mange ting og der skulde værer mange overraskelser i vente. Nå nu skal vi hen til bussen igen,og så det sidste stykke vej til hotellet,hvor vi så skal spise middag.Vi kommer i fin stil ,får tjækket ind og hjælp til bære kufferten op på værelserne,et dejligt hyggeligt hotel ,dejlige rene værelser ,fjensyn og hvad der høre til.,vi beholder detsamme tøj på som vi rejste ,går ned i restaurenen,der kaldes habby haur eller sidde uden for på en stor terresse,imens vi venter på middagen. Så får vi en dejlig middag,det er  suppe ,en kødret og dessert ,så bliver der serveret kaffe og vi får en brandy som velkomstdrik ,der er servering ,hvergang vi skal spise ,så det er rigtig rart.Så skal vi se lysbilleder ,af steder  vi skal besøge og af den by vi bor i.Bagefter sidder vi og sludrer og går lidt rundt for os selv og blander os lidt med selskabet ,så vi lære hinanden bedre at kende,og så i seng ,vi skal jo ud og opleve en masse i morgen mandag

Mandag d. 21/8

2 dag!Vi skal på byvandring,vi starter i parken der ligger overfor hotellet,der er sikkert meget kønt om sommeren , men nu er det jo eftersommer ,så er der jo ikke så mange blomster.Vi går ned i bunden af parken,hvor vi kan se ud over markerne ,og det er rigtigt smuk ,så går vi tilbage forbi et stort gods eller slot,det ser meget forsømt ud ,der er ikke blevet lavet noget siden før krigen ,tror jeg ,og jeg tror slet ikke ,der bor nogen der ,men det gør der og der er endda en børnehave ,der så meget snavset ud, om det så var gardinerne ,var de slidte og snavsede, Vi foresætter ned i byen ,det er en lille by ,kun en enkelt spar butik,men den var billig ,selv spiritus var billigerer end på færgen, Vi skal ned og besøge kirken ,den er lige ved at blive restaureret ,den trænger også virkelig til det ,den har også den lugt ligesom lidt muggen. men en meget antik kirke. Det var jo her i Pretzsch Kong Christian hentede sin Dronning, en ganske ung pige Sohfie Magdalene ,jeg mener hun var 13 år ,så på den måde er Pretzsch en del af danmarkshistorien ,så går vi rundt og ser på byen og så skal vi til hotellet og med bus til Kurbyen Bad Schmieberg

Mandag d.21/8

Kurbyer ! Kurhotellet var meget flot ,guld og marmor jeg ved ikke om det er det man kalder Jugent stil.Jeg tror at de store mænd har boet og kommet her meget ,intet så ud til at havde været ødelagt ,meget flot.Byen var en oplevelse ,der var meget stille og roligt, solen skinnede ,vejret var rigtigt dejligt ,så man kunne sidde nede ved søer og nyde det.Der var en dejlig sø med sorte svaner og et stort springvand.På torvet sprang ungdommens kilde ,det var vi var henne og drikke af vandet ,for at se om det hjalp.bare lidt.Jeg tog lidt rigeligt,for måske,det gør jo ikke noget at blive 10år yngre,når der er ingen der har bemærket noget om min alder ,så det er nok som det plejer at være.Man kan jo blive skuffet. Nu går vi hen og skal finde et sted at få lidt at spise eller drikke.men ser vi en lille bronzehest ,lis er frisk og sætter sig op på den,jeg er mere forsigtig og står pænt ved siden af ,for nu skal vi fotograferes .Så finder vi stedet hvor vi finder en is og hvor vi kan nyde det, vi har lyst til.Ved siden af er der en forretning med tøj,jeg tror, dem der har den ,er fra yatnam,der er meget billigt og pæne ting,og alle går på jagt efter noget de kan bruge,

Mandag d. 1/2 2004

Frokost!Det skal vi have i  en speciel restaurent i nogle brunkulsområder.Jeg mener restaurenten kaldes holiwood. Et meget specielt sted ,må jeg nok sig ,det er inde i en skakt,hvor de har kørt med vogne og fragtet brunkul under krigen og inden murens fald,på væggene hænger der mange ting ,der er blever brugt dengang lige fra lygter .økser ,telefoner ,ja drikkekrus og tallekener  ja,m m,der er virkelig meget at se på og det er et besøg hver. Nu skal vi spise og der er dækket op til os,vi får suppe ,en snitzel og lidt dessert ,det smagte godt.Så er der kaffe ,hvis nogen vil have det. Under middagen kommer huset frue ind ,klædt på med en uniform  som mand,og synger et par slagsange,et meget festlig indslag.Bagefter går vi så rundt og ser på alt det forskellige ,der hænger og står alle vejne,der er rigtig mange ting,Vi går udenfor ,der er også en del ,bl,an, vil vi hen og se nogle vidioer,det var så nede i en kælder,og ikke rigtigt noget for mig .Så skal vi hjemad til hotellet,og have habby hour,inden vi skal spise.

Mandag d. 20/8

Trabbie-køreskole.Da vi kom til hotellet havde vores glade hotelvært en overraskelse til os ,vi skulle på en slags trabbi køreskole prøve .Der var forskellige mærkelige spørsmål,vi skulde svarer på.Samtidigt fik vi serveret en drink ,vi bestod selvføgelig alle og fik et fint kørekort og så var det ud og prøve at køre på en aflukket bane.Det var rigtigt sjov ,og bilerne larmer meget.og gik selvføgelig også i stå ind imellem ,til stor sjov for os andre,Jeg prøvede ikke at køre ,bagefter fortrød jeg,men det kan være vi tager derned en anden gang,så  vi får se. Værten havde mange trabbier ,det var en rigtig sjov fornøgelse.Nu skulde vi ind og have habby hour,og så spise, vi fik suppe og en kødsnitzel og en speciel trabidessert ,der bestod af Is og en lille tekno-bil en trabbi.Så skulle der spilles et usædvanlig banko spil .Vi tog os en kop kaffe ,en drink og hvad vi nu havde lyst til, imens vi skulde spille.Vi købte nogle små plader og værten råbte nummer op,vi skuldde bare have en eller 2 rigtige tal ,så var der banko ,hvis vi havde tallene-Det var et kvikt og frisk spil og værten ord ,det han bedst kunne på dansk var rolig,rolig.og fantasstik,man glemmer. ham aldrig en rigtig dejlig vært.senere havde vi vores hyggetime.jeg var så heldig at vinde et par små figurer,´,ellers noget der sjældent sker. Bagefter hygger vi os lidt udenfor på terrasen til vi skal i seng. Vi har virkelig oplevet megetbare på 1 dag.

tirsdag 21/8

3 Dag !Spreewald!Ja så er det morgen igen ,vi sidder som sædvanlig nede i restaurenen og der bliver serveret kaffe for os,vi går selv op og tager det vil spise ,der var jo alt ,hvad man kunne ønske sig.I dag er der ingen der taber æggene,vi sad ellers og kiggede og mange tabte deres æg ,på vej hen til deres bord ,der var et trin og det glemte de at se ,og ubs faldt æggene på gulvet,de har lært det nu.Vi skal på udflugt idag bl,an til et meget kønt område,der hedder spreewald   et meget smukt naturområde siges der, der er også tale om der kommer et fint orkester fra brasilien og spiller for os aften ,de skulde komme med fly,og værten skal hente dem ,så der bliver spillet op til dans ,man kan sige det bliver en hård og spændende dag for os.

Lubbenau. Efter at have kørt igennem et dejligt naturområde,kommer vi til en lille by lubbenau,der skal vi køre ud  til et sted ,hvor vi skal sejle med nogle helt specielle både.Jeg siger, nej med samme og vil ikke med,jeg syntes bådene var for langt nede i vandet og jeg brød mig ikke om at kravle nedog heller ikke op.igen. Men de fik mig overtalt,jeg brød mig jo ikke om at være sær,jeg fortrød  heller ikke ,det var en dejlig .smuk og morsom tur.Vi sejler op af en lille sejlrane eller man kalder det måske en lille flod?,det er et meget smukt område,der er mange sommerhuse langs floden .På vejen møder vi mange udskænkningssteder og små butikker ,hvor vi kan købe drinks ,is ,konserves og forskellige ting.Vi skal op og spise i en restaurent ,der hedder _Lehde_,Vi møder også en postbåd,posten bliver leveret på den måde til området med vandpostbud .der er meget kønt , træer og buske langs vejen,Hvor de så hænger udover vandet.Husene  er også til at leje og det må være speciel lægger for lystfiskere.Bådene bliver sejlet på den måde at der står en fører og skubber båden frem med en stor årer,det er både mænd og damer der sejlede båden.Vi fik en dejlig frokost og lidt at drikke og skulle så tilbage igen,då blev det et forrygende regnvejr,og der var ikke tag over bådene,vi troede det var en lille byge,men ak.den var stor og der kom meget vand ned.så blev der lagt en kæmpe presenning over os ,(vi havde først forsøgt med paraplyer ,men det blæste også,så regnen kom ind allevegne ,så det hjalp ikke)De stakkels førere blev drivvåde ,da de dækkede os til. Men det var rigtigt morsomt,og vi måtte jo tage det ,som det kom,men en sejltur vi aldrig glemmer .

tirsdag21/8

Aften på hotellet!Efter en dejlig dag ,kører vi tilbage til hotellet,og vi kører igennem et stort skovområde,vi sidder nærmest og døser hen,Så ude i skoven næsten ude ved vejkanten på en lille forhøjning ,står der en sort figur ,ligesom en munk.Nu er det jo et område ,hvor Morten Luther opholdt sig rigtig meget,så det kunne jo godt tænke sig at den stod som minde,men alligevel sort og med ryggen til vejen.Jeg skubbede til Ib ,for han skulde se den,men så holder bussen og vi skulde ud og se den,jeg syntes den blikkede med øjnene,det gjorde den også, det viste sig det var portien fra hotellet ,der var klædt ud som munk,Der var så også dækket op med kage og Brandy og vi kunne sidde og nyde det lidt,et meget morsomt indslag.Der var også rigtig mange myg, der tog for sig af retterne,og vi havde lidt minder med tilbage til hotellet.

Bal bag efter!Efter vores lille morsomme indslag,kører vi til hotellet,der skal komme et fint orkester og spille op til dans efter middagen.Vi går op og klæder om og sætters os ned i den lille restaurent til habby haur ,får en drink ell.kaffe ,hvad vi nu vil have. Vores middag skulde være en speciel i aften  Morten Luther Menu,Jeg kan huske ,vi fik tomatsuppe ,en kødret og lidt dessert. Så hyggede vi os bagefter middagen og ventede på orkesteret,det var forsinket.Værten skulde hente dem i lufthavnen,Orkesteret skulde hedde noget med Roandos og var fra mexico. Men så kom de endelig og det viste sig ,det var værten og sønnen der havde klædt sig lidt sjovt på ,de spillede så op til Dans, Vi syntes det var morsomt og vi holdt ud til kl 11oo,så var det sengetid ,vi havde jo en dag imorgen ,hvor vi skulle opleve en masse.

onsdag22/8

Tougau!Vi skulde på tur igen i dag ,det er sidste dag ,og det kan godt virke lidt vedmodigt.Vi skal til byen Tougau der ligger ved floden Elben .vi slentrer igennem byen og skal bl,an,se  en bjørnegrotte og en slotskirke.Der er en flot udsigt over markerne og der var et flot monument vi stod og kiggede på,som der også blev fortalt en masse om.Så spadserede ,vi over til kirken igennem byen, vi passerede en stor bjørnegrotte ,meget stor ,jeg må sige de havde dejlig plads,der var kun 3 og de legede og boltrede sig i et dejligt stort vandbassing ,samtidigt havde de en masse legetøj,så man kunne se de havde det godt.Så skulde ,vi ud og spise frokost, i tyskland er der jo også mange vinbønder og vi skulde nemlig ud og spise på en Stor vingård og samtidgt fik vi lov at smage på vinen. Vi fik en dejlig frokost og der var rigeligt af den, der var mange slags pølser  og der var også æg og ost ,det blev serveret på en stor flad bakke. Der var nogle søde katte ,de var heldige ,for vi kunne jo ikke spise alt sammen ,så der rød en bid ned til dem.Vinen var dejlig og vi fik lov at smage nogle stykker af dem. Så skulde vi ud til en lille færge,hvor vi skulde over Elben,det var kun nogle få meter ,vi skulde sejle, bussen skulde så kører rundt og hente os ,trode vi, men ovre påden anden side holdt værten med nogle gamle vetaran busser ,de var fra ca,1930 ,der var lampeter i siderne indvendig i busserne dem ,sædderne var hårde og de rumlede afsted på de toppede veje ,vi blev godt sammenrystede på den tur, det var både morsomt og spændende at få lov  at prøve de gamle rutebiler.Vi kørte rigtigt langt med dem .Det var en slags afslutning i besøget i Pretzsch. Nu skulde vi hjem til den sidste habby haur og så skulde vi have en grillmenu.de kaldte det en skærsommer natsdrøm  ,og det foregik bag ved hotellet.Der var slået telte op  og der var blevet lavet tag selv bord med pølser og kylling ,grønsager m.m. og selvføgelig dessert.Så skulle vi på falkeltog ovre i parken ,Vi gik alle sammen med en fakkel i hånden,vi var jo heldige vejret var meget fint,men der var mange myg,som vi så fik fornøgelse  af senere, Så gik tilbage ,hvor vi havde spist grillmad,her blev der så   tændt et bål ,  vi fik kaffe  og kage .Der var nogle der sang og vi sang også fællessang.Det var en meget hyggelig aften,vi holdt ud til kl.11:00 men så i seng ,vi skulde jo pakke og hjem næste dag ,en lang tur ,men selvføgelig med passende ophold undervejs

torsdag 23/8

Hjemrejse!Så er det hjemaf,vi fik dejlig morgenmad  ,tjækkede ud og så op i bussen .Men sikken afsked vi fik .Værten var klædt ud som nisse ,og vi takkede ham for et dejligt ophold. De vinkede til bussen med deres lommetørklæder ,så længe de kunne se os ,så længe de kunne se os med og tørrede også deres øjne.Vi køre så hjemad , da vi nærmer os Potsdam .skal vi have en lille pause og køre så til Sancusee og går lidt en i parken ,der er blevet pænere end sidst ,vi var der ,man kan se der sker noget nyt hele tiden og alt koster jo mange penge ,efter pausen køre vi til Rostock ,vi skulde have spist om bord på den anden færge ,men var desværre blevet lidt forsinket.Men skidt med det ,så kommer vi jo lidt før hjem,og efter en lang tur er vi endelig hjemme og kl er blevet 21:30 Vi har ringet til hera ,og hun er der som sædvanlig og køre os hjem: Hera er en rigtig sød dame altid parat til at hjælpe ,hvis vi beder hende om det.

Kommentar til turen!! En rigtig dejlig tur ,en dejlig bus at køre i,søde og rart personale alle vejne ,en dejlig chauffør og sød og dygtig guide i bussen ,ja,hun var guide allevejne på ,vor tur. En dejlig tur ,hvor vi oplevede mere på de 5 dage end jeg har oplevet på andre ture ,vi har været med på og man glemmer aldrig Værten på hotellet ,har var virkelig opfindsom, og når har så sagde rolig  eller fantastisk,en dejlig mand.. Tak for turen til alle Hilsen Bente og Ib..